ابزار دقیق

تامین تجهیزات ابزار دقیق و اتوماسیون

ابزار دقیق

تامین تجهیزات ابزار دقیق و اتوماسیون

تامین تجهیزات ابزار دقیق و انوماسیون

  • ۰
  • ۰

لول سوئیچ تشعشعی

لول سوئیچ تشعشعی

 

در این روش اشکار ساز در کنار منبع قرار گرفته و تجهیز اندازه گیری را تشکیل میدهد برای سوییچینگ سطح دو نوع اشکار ساز رایج وجود دارد که عبارتنداز:

  • مجرای Geiger-mueller
  • محفظه یونیزاسیون گاز

مجرای G-M دارای یک سیم المنت اند در مرکز کاتد سیلندری است. فضای بین اند و کاتد با گاز داخلی پرشده و اب بندی میشود. یک ولتاژ بین ترمینالها اعمال میشود هنگامیکه پرتوهای گاما گاز داخلی را یونیزه میکند شکست الکتریکی بین اند و کاتد رخ میدهد.

فرکانس شکست مرتبط باشدت پرتوهای گاما است. قدرت میدان باشمارش پالسهای تولیدی در زمان مشخص محاسبه میشود. برای سوییچ کردن ابزار دقیق باید مقدار پالسهای شمارش شده با مقدار پالسهای کالیبره شده برابر باشد.

اشکار سازی دیگر محفظه یونیزاسیون گاز است. محفظه یونیزاسیون مشابه با مجرایG-M است و با گاز داخلی پرشده و اب بندی میشود.

اختلاف اصلی در این است که به جای اعمال ولتاژ شکست ولتاژ پایین تری به ترمینالها اعمال میشود.

هنگامیکه محفظه در معرض پرتو افکنی گاما قرار میگرد یونیزاسیون اتفاق می افتد و جریان پیوسته از طریق اشکار ساز تولید میشود. هنگامیکه مخزن پراست از رسیدن انرژِی گاما به اشکار ساز جلوگیری شده و موجب کاهش عمل یونیزاسیون میشود و به تبع ان تغییرات نسبی در سیگنال ایجاد میشود. سطح بالا منجر به جریان پایین و سطح پایین منجر به تولید جریان بالا خروجی است.

خلاصه

مزیت این نوع اندازه گیری این است که میتوان تجهیزات اندازه گیری را خارج از مخزن نصب کرد. به همین دلیل در مواردی که مواد خیلی درشت ساینده خورنده یا کاملا چسبنده هستند میتوان از این روش استفاده کرد علاوه براین در کاربردهایی که فشار و دما خیلی بالاست ممکن است نیاز به تکنیک های اندازه گیری خارجی باشد. از این روش اندازه گیری به ندرت استفاده میشود زیرا علاوه براینکه گران قیمت است برای کار با تجهیزات رادیو اکتیو به تمهیدات ایمنی نیاز است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی